het werken, de introductie en de watervallen - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Josien Boer - WaarBenJij.nu het werken, de introductie en de watervallen - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Josien Boer - WaarBenJij.nu

het werken, de introductie en de watervallen

Blijf op de hoogte en volg Josien

24 Februari 2015 | Ghana, Tamale

afweer twee weken geleden sinds mijn vorige verslag. Vorige week een geschreven, wil ik hem online zetten internet verbinding weg.. hele verslag weg. Ben je mooi klaar mee.
vorige week mijn eerste werkweek in t weeshuis gehad. Is een klein weeshuis met 7 kinderen van op het moment tussen de 0 en de 2. De oudste worden 17 april 2. De kinderen blijven tot 3 jaar en gaan vanuit wat ik begrepen h e b daarna weer terug naar de vader. al deze kinderen hebben geen moeder. De werkzaamheden zijn redelijk saai. Je zit ongeveer de halve ochtend op de grond of met de kinderen te spelen of gewoon te zitten omdat de kinderen in bed liggen. af en toe doe je een wasje of geef je een kind te eten, maar daar is dan ook alles mee gezegd. of ik het hier nog 9 weken volhou weet ik nog niet.
verder is vorige week maandag de 9e nog een 4e vrijwilliger aangekomen dus kun de rest van de introductie verder gaan. woensdag begonnen we om 9 uur in de lodge om vanuit daar op de fiets naar het sportstadion van tamale te gaan. Hier een rondleiding gekregen. deze was tamekijk saai, omdat de man met een sneltrein vaart overal doorheen vloog en eigenlijk alles op slot zat. meer dan het sportveld en de fitnessruimte hebben we niet kunnen zien. dat was jammer. vanuit daar zijn we naar de computerschool gegaan om dat project te bekijken. Hier gaat iris werken. Het is een school met 2 lokalen. een klaslokaal voor kinderen ter voorbereiding op school. de leeftijden zijn erg verschillend. het andere lokaal wordt gebruikt als computerlokaal voor kinderen van nabije scholen. Vanuit de school zijn we op de fiets over de oude markt geslalomt. gat hier ontwijken. stapel onthoofde kippen daar ontwijken en ga zo maar door. vanuit de oude markt zijn we naar t office gegaan. daar hebben we geluncht en gewoon even lekker gezeten en kaartspel gedaan. Op de fiets weer naar de lodge om vanuit daar met de taxi naar sylvester zijn compount te gaan. wat is hij daar trots op zeg. het een en ander over lokale bomen vertelt. de ene boom geeft aan wanneer het regenseizoen begint en heeft vruchten die voor de lokale mensen te eten zijn, maar voor ons niet. een andere boom was een boom met een ander soort vrucht. het leek heel erg op een meloeb qua grootte. dit is een vrucht die je niet kan eten, maar er kan wel lokaal bier van gemaakt worden. de schil is dik en wordt ook wel als etensbak gebruikt voor oudere mensen. ik ben daar te jong voor. ik mag er alleen uit eten met toestemming van de oudere en pas als zij helemaal klaar zijn. na de bomen kwamen we bij de chief. hier zijn we binnen geweest, is even het een en ander verteld en zijn we weer verder gegaan. zo een nan blijft de verbazen. hii zit de hele dag op een stenen bed en doet eigenlijk niks. bij hem zaten de 4 andere oudste van het dorp. her en der moest natuurlijk een praatje gehouden worden met het blanke "gezin" want dat is hoe wij gezien worden. als gezin. hierna zijn we naae compount sylvester gegaan. een kijkje genomen op de kudtz active school, die nu leeg was omdat de kinderen en leerkrachten naar huis waren. en de school zit al een lange tijd zonder water door een kapotte watertank. Dus mocht je toevallig een euro ofzo overhebben en er iets goeds mee willen doen, schenk hem aan de school voor de watertank. haha. in compount sylvester verhalen gehoord over een traditionele trouwerij. deze bestaat uit 3 dagen en komt niemand anders dan de familie aan te pas. Tijdens zijn verhaal kwam er een toch wel behoorlijke storm opzetten met heel veel wind en dust, behoorlijk wat regen en onweer. Dit was erg plaatselijk want en kwartier verderop in tamale is geen regen geweest. alleen behoorlijke wind. en toen was het tijd om zelf fufu te maken. of nouja in de kom te stampen. fufu is gemaakt van jam wat weer een soort aardappel is. deze schil je, snij je en maak je warm. hoe het dan uiteindelijk een deegbal wordt is mij ook nog altijd een vraag. maar ik weet wel dat voor het stampen veel kracht nodig is. en echt lekker is het ook niet. de pindasoep erbij.. ja dat zegt al genoeg en zonder soep was het weer te saai. de kip was wel erg lekker! haha.
donderdag een djambe workshop gehad. dat was wel erg leuk zeg! natuurlijk alleen de basisdingen maar moeilijk vond ik het niet. en naar mijn eigen mening kon ik het ook nog redelijk. haha! na het jambeen hebben wij een overheerlijke lunch gehad, die we nodig hadden voor ons avontuur in het Zwembad. klein zwembadje, wat oorspronkelijk bij een vakantiepark hoort, maar tegenwoordig ook open is voor bezoekers. hier heb ik nog iemand leren zwemmen. het water was heerlijk! in nederland zou ik het veel te koud vinden maar hier, het was heerlijk verkoelend. maar aan al het leuke komt ook een eind. een van mijn oorbellen kwijt geraakt en weer 5 dagen last gehad van water in mijn oor. de rest van de dag was ik dan ook niet zo vrolijk meer.
het weekend was eigenlijk wel rustig. zaterdagmiddag bij het swad geluncht. een lekkere sandwich met KAAS erop. heerlijk! daarna nog even naar een ander cafeetje geweest waar ze een goede wifi hebben. helaas besloot deze ermee te stoppen toen ik net mijn blog wilde posten. wat een feest.... zondag heb ik eigenlijk niks gedaan. lekker liggen luieren bij de lodge. een boek gelezen en gezellig gepraat. savonds lekker een hapje buiten de deur gegeten.
afgelopen week eigenlijk ook niet heel veel gedaan. op werk na dan. voor het eerst de middag dienst gedraaid. heel verschillend met de ochtend was het niet, alleen de kinderen worden rond een uur of half 4 gewassen. mij werd even uitgelegd hoe ik een kind moest aan en uitkleden, want dat is hier natuurlijk heel anders dan in nederland. dat begrijp je wel. haha
donderdag de eerste echte goede flinke regenbui gehad. je kon wel waterballetten buiten. vrijdag op zaterdag weer onwijs veel regen gehad. om half 6 zouden we verzamelen op kantoor om vanuit daar naar de busstation te gaan en de bus naar kintampo te pakken voor de watervallen. om half 10 aangekomen. eerst even ontbijten. een bord rijst. moet ik normaal toch niet aan denken maar het smaakte vervazingwekkend goed! bij de watervallen konden we wel geld vragen voor foto's. volgens mijn zijn we wel 100 keer met een groep jongens op de foto geweest. die uiteindelijk toch iets te dichtbij kwamen naar mijn idee. hoelaat de bus terug ging hadden we geen idee van. bash heeft geregeld dat we met iemand mee konden rijden die toevallig ook naar tamale ging. 3 uur lang behoorlijk christelijke liedjes aangehoord, maar het wat beter dan in een bus zitten. rond een uur of 3 waren we weer terug. even snel langs mijn gastgezin geweest. bikini gedropt en fiets opgehaald en naar de lodge gegaan. hier zat frans, omdat hij zo ziek was dat het beter was dan in zijn gastgezin te blijven. even gevraagd hoe het ging en hoe het in het ziekenhuis was geweest. een drankje gedronken en naar het reataurand gegaan waar we zouden eten. hier heerlijk genoten van een kip corden bleu met patatjes. mmmmmmmm

  • 24 Februari 2015 - 17:02

    Aafke:

    Hoi hoi,
    Wat een geweldig verslag heb je weer geschreven. En wat heb je het daar ontzettend naar je zin, leuk om te lezen. En dan te bedenken dat je er nog niet eens een maand bent...het klinkt alsof je je helemaal thuis voelt daar.

    Ik heb de foto van bij de watervallen gezien...je had inderdaad schatrijk kunnen worden ;-). En ik kan me voorstellen dat jullie veel bekijks hadden daar...mooie blanke dames in niets meer dan een bikini...ja, die mannen weten wel wat ze mooi vinden!!

    Geweldig wat je daar allemaal op je bord of kommetje krijgt, rijst, pindasoep, vreemde groentes en vruchten. Gelukkig als je echt hoge nood hebt ook een broodje kaas of kip met patat! Lekkerrrrr...

    Ik hoop dat het weeshuis nog wat meer uitdagingen kan bieden, zo niet dan hoop ik dat je een leuk ander project nog kunt vinden voor de laatste weken. Voor de afwisseling zou dat ook wel leuk zijn!

    Geniet zo door en hou ons via de blog op de hoogte, erg leuk om te lezen!!

    xxx mama

  • 24 Februari 2015 - 23:02

    Adriënne :

    Heel herkenbare verhalen. Zie je gewoon om de gaten heen en tussen de kippen door fietsen. En internet, tja, doet het altijd als je het niet nodig hebt. Ik schreef mijn verslagen vooraf, hoefde ik ze alleen maar even te kopiëren en te plakken.
    Dat weeshuis in inderdaad klein. Ik werkte in een weeshuis met 45 kinderen en dan heb je je handen vol, de hele dag. Misschien kun je nog iets anders vinden, hier zit weinig uitdaging in.
    Ik lees het wel. Groetje, Adriënne

  • 25 Februari 2015 - 11:17

    Miranda Kos:

    Helemaal geweldig om te lezen hoor josien

  • 26 Februari 2015 - 23:12

    Adri:

    Hoi Josien
    Leuk om je verhalen te lezen. Wat een andere wereld waar jij in zit. Interssant om dat zo te lezen en top hoe jij daarmee omgaat; enge krokodillen, dronken mannen, raar/ vies eten.

  • 27 Februari 2015 - 08:14

    Laila:

    Hoi Wijffie,
    Heerlijk om je verslag te lezen, zo reis ik toch een beetje met je mee.
    Op de een of andere manier werkt tijd anders als je weg bent.reistijden en afstanden zijn dan heel normaal.
    Ook of alles alles anders smaakt, jij en banaan en jij en pinda`s... er gaat echt een wereld voor je open.haha
    Maar zo te horen/lezen is het niet echt arm daar, geen lemen hutje, eten op vuurtje buiten bakken,en kaarslicht. Maar fijn dat je zo geniet.
    Josien, blijf daar genieten, dan geniet ik hier een beetje met je mee.
    Liefs Laila

  • 27 Februari 2015 - 08:53

    Willem:

    Hoi Josien,

    Leuk om te lezen hoe het jou daar vergaat! Behoorlijk andere cultuur, lijkt me leuk om mee te maken. Jammer dat het werk in het kindertehuis nog niet helemaal is wat je er van had verwacht, maar misschien komt dat nog. Geeft je vooralsnog wel de mogelijkheid heel veel van de omgeving daar te zien, moet ook fantastisch zijn!
    Je schrijft een Djambe workshop te hebben gehad...wasda?

    Keep up the good work over there en hou er plezier in, maar dat is jou wel toevertrouwd ;-)
    En blijf vooral over je belevenissen bloggen...leuk voor ons om te volgend.

    Groetjes, oom Wim

  • 28 Februari 2015 - 14:35

    Tonnie:

    Hey Josien, wat ben jij een toppertje zeg! Wat een aanpassingsvermogen en toch jezelf blijven, heel mooi om te lezen. Ik geniet van je verslagen, zie je ook zo voor me op de markt en op de fiets. Hoe zit het met de taal, kun je jezelf daar verstaanbaar maken? Nou Josien, ik blijf je volgen, heel veel plezier

    groetjes,
    Tonnie

  • 01 Maart 2015 - 10:22

    Moniek:

    Heej Josien,
    Mooi om je belevenissen te kunnen lezen! Je avontuur bij die watervallen, daar moest ik wel om grinniken. Ik hoop dat je ook wat kunt spelen met die baby's. Het eten is dus geen feest, lekker gruwelen: yam = jakkes, maar jij leert het eten. Daarna waardeer je een gewoon broodje kaas dubbel.
    Houd moed en blijf vrolijk doorgaan!
    Groetjes,
    Moniek


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Josien

Actief sinds 09 Jan. 2015
Verslag gelezen: 326
Totaal aantal bezoekers 5520

Voorgaande reizen:

30 Januari 2015 - 26 April 2015

Ghana, here I come!

Landen bezocht: