kennismaking met ghana - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Josien Boer - WaarBenJij.nu kennismaking met ghana - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Josien Boer - WaarBenJij.nu

kennismaking met ghana

Blijf op de hoogte en volg Josien

08 Februari 2015 | Ghana, Tamale

Zaterdag 31-1
Rond een uur of 4 lekker even naar het restaurant tegenover toontje haar huis om iets te eten. Gekozen voor een spagetti bolangese. Na een lange dag reizen en niks doen krijg je wel honger hoor, geloof mij maar. Ondertussen even alles bekeken wat ik zag. Een gesprek aangegaan met ene maarthen. Uitgenodigd om voetbal te komen kijken zondag avond in het restaurant. Mijn eerste date staat dus vast.
'S avonds vrienden gemaakt met de buurtkinderen. Een meisje heeft de hele avond aan mijn haar staan plukken en een jongetje van twee heeft de hele avond op mijn schoot gezeten. Rond een uur of 9 naar binnen lekker tanden poetsen en naar bed. Ja is opeens de stroom weg. Kan er ook nog wel bij. Bloedheet en dan geen stroom en licht. Nouja we overleven het wel. Hoort er bij zeggen we dan maar.

Zondag 1-1
Een beetje proberen uit te slapen, dit zat er natuurlijk niet in. De ghanesen zinn smorgens al vroeg aan het werk. Nog wel even lekker in bed blijven liggen. Rond een uur of 11 mn bed uit en even ontbeten. Lekker kopje thee eebij en lekker naar het strand met toontje en de kinderen. Bij het strand aangekomen, probeert toontje me uit te huwelijken voor 10 cedi entree geld minder. Helaas niet gelukt. Op het strand, waar het erg warm was, maar waar ze gelukkig een parasol hadden, zitten we dan lekker te genieten en mannen te keuren. Komt er ook nog is om de haverklap iemand langs die spullen verkoopt. Gek wordt je ervan. Ze hebben namelijk ook allemaal hetzelfde. Dramatisch dus. Tsja en dan toch echt het moment dat je voor het eerst in je leven kennis maakt met het ghanezen eten. Een pittige worst die dan ook nog met peper is overstrooid. Ook aan het eten zal ik moeten gaan wennen hier. Rond een uur of half 6 snel terug naar het huis. Rennen voor de muggen. Want die zitten hier genoeg.
Oo mijn kamer even mijn mail gecheckt en een mail van yvonne gekregen met complimenten dat ik het allemaal zo goed had opgepakt. Dat is toch wel fijn om te horen. Ook moest ik toontje laten weten dat zij de beste ophaal service allertijde was. Ja, dat gezegd gaat nog geen half uur later de telefoon, staat een meisje op het vliegveld te wachten op toontje. Ach iets vergeten kan de beste overkomen. Samen het meisje opgehaald even wat gedronken nog en lekker naar bed gegaan want morgen vertrek ik vroeg metde bus naar tamale.

Maandag 2-2
Was weer een vroegertje vanmorgen. De wekker stond om half 5, spullen pakken even een kopje thee drinken en met de taxi naar het busstation. Rond 6e bij de bus nog ruim een uur wachten voordat deze vertrekt. Om 7.10 reden we weg. Onderweg 3 keer gestopt om op van dir vreselijke wc's naar de wc te gaan. Om 19.15 aangekomen in tamale. Daar zou ik opgehaald worden, maar er was nog niemand. Weet ik dat je soms even wat meer geduld moet hebben met Afrikaanse mensen dus wachtte ik geduldig aaf. Ja helemaal gemakkelijk voelde ik me niet daar in het warme donkere tamale. Dan komt er ook nog een dronken gozer naar je toe dat je op moey rotten terug naar se usa en dat als die me nog een keer zag hij me door mn hoofd zou schieten. Ja, dan sta je daar toch niet helemaal lekker meer. Ik was nog nooit zo blij geweest om opgehaald te worden. Bij bash achterop de motor naar de lodge waar ik de nacht zou doorbrengen. Even opgefrist ennnog heel even buiten gezeten maar toch al snel naar bed gegaan. Ij was toch wel erg moe.

Dinsdag 3-2
Mijn eerste dag in tamale. Al vroeg wakker door de moskee s en eigrnlijk ook niet echy meer kunnen slapen door de warmte. Om half 9 zat ik buiten om een lekker ontbijtje te krijgen. Eerst een bakje fruit. Ojee zie ik dst goed banaan??? Ja je wil ook niet onbeleefd zijn dus eet het toch maar op. En weetje eigenlijk valt het nog wel mee. Het was wel te doen. De rest bestond uit drie geroosterde broodjes met een gekookt ei en jam. Na mijn zalige ontnijtje een verhaal over tamale en alles eromheen gehoord van bash en sylvester. Daarna met bash op stap geweest voor een rondleiding door de stad. De belangrijke plekken enzo. Even een drankje gedronken en naar kantoor gegaan. Op kantoor martha leren kennen en frans de andere vrijwikkigers die er nu zijn. En een lunche gegeten. Jif en gebakken banaan. Daarna nog even achterop de brommer de hele stad door geweest. Bash moest hier nog langs en daar nog langs. Ja zo zie je wel veel van de stad. Savonds met de andere twee vrijwilligers gegeten in de lodge en samen mey bash. Vooraf een lekker zoute kippen soep daarna een aardappelschotel met kip groente en sla. Als toetje een schaaltje fruit met twee bolletjes ijs. Het was heerlijk. En ook nu weer doodop van alle indrukken en warmte dus weer lekker optijd naar bed.

woensdag 4-2
Vandaag op mijn project geweest en gehoord dat zii mij eigenlijk het liefste 5 dagen in de week willen hebben. Ik heb tot vrijdag de tijd gekregen om te bedenken wat ik wil. Verder was deze dsg eigenlijk niet heel interessant. Weer achterop de brommer de hele stad door gewees. Aan het einde van de middag naar mijn gastgezin vertrokken. Een gezin met 4 kinderen. Een aardig gezin. savonds met een bord Met rijst en bonen op de bank gegeten en een voetbal wedstrijd gekeken. Daarna lekker naar bed.

donderdag 5-2
voor vandaag stond er eigenlijk niet zo heel veel op de planning. Omdat mijn fiets nog niet gemaakt was, heeft bash mij halverwege de weg naar dr stad afgezet. Hier even rond gelopen en geld gepind. Daarna naar kantoor gegaan even met martha besproken wat we gingen halen voor het avondetrn en zijn we terugegeweest naar de stad om boodschappen te doen. Gekookt ij de keuken. Wat was het daar warm zeg. Zweette peentjes
Een spagetti met rode saus. Ja rood was het niet helemaal maar hij smaakte prima. En ja vanavond was het zo ver, ghana moest voetballen.. vlak na de rust viel de stroom weg.. ja ben je mooi klaar mee dan. Maar gelukkig hebben ze gewonnen en spelen ze zondag de finale.

Vrijdag 6-2

Vandaag was het eindelijk, mijn bagage was er. Maar voor ik die kon ophalen moest ik eerst nog terug naar het weeshuis om formulieren in te vullen. Deze mocht ik mee naar huis nemen en daar invullen en maamdag terug brengen. Nu maar hopen dat ik maandag kan beginnen dan. En dan het moment waar ik al een week op aan het wachten was. Mijn bagage. Eindelijk. Het was er. De rest van de vrijdag was eigenlijk niet zo heek bijzonder. Savonds kreeg ik ook pindssoep met rijstbal. Ik geloof dat ik dst niet echt lekker vond, maar heb het heel dapper wel opgegeten. En ook weer op tijd naar bed gegaan want zaterdag zou een drukke dag worden.

zaterdag 7-2

Vandaag hadden we om 8 uur afgesproken om naar kantoor te komen want om 8.30 zou onze bus vertrekken voor de trip die gepland stond. Op bezoek bij de krokodillen, het slavenfort en het chiefs paleis. Even voor half 9 bij het busstation. Geeb bus te bekennen natuurlijk. Rond 10e kwam die en half 11 vertrokken we. 3 uur lang in een krappe bloedhete bus. Na 3 uur aangekomen hadden we geen vervoer verder. Een aardige taxi chauffeur is de hele tijd met ons mee gegaan. Eerst naar de plas met goede grote krokodillen. Wat was het warm zeg.. ook voor die beesten. Een krokodil de kant op gekomen en hiermee konden wij op de foto. Aaien, erop zitten staart vasthouden je kon alles doen. Wat een gave ervaring zeg! Daarna zouden we naar het slavenfort gaan, maar volgens bash, die daar wel een paar keer geweest was, was dat eigenlijk niet echt de moeite waard. Er is eigenlijk niks meer te zien van die tijd. We zijn naar nog een andere krokodillenplas geweest en ook hier foto's gemaakt, maar dan met een kleinere variant. Vervolgens even naar de grens gereden. Hier waren we immers vlakbij. Even een fotootje gemaakt en naar het chiefs paleis geweest. Was wel interessant om te zien. Paar mooie fotos gemaakt en weer weg gegaan. Terug naar de plrk waar de bus vertrok. Dit keer was er een kleinbusje die niv 3 plekken had. Ja we waren met 4.. gelukkig nog een plastic stoeltje extra waardoor we er allemaal in konden. Na 3 uur weer in tamale. Het was inmiddeld half9 ongeveer. Even ergens wat gegeten en terug naar de gastgezinnen gegaan. Het was een erg productieve, gezellige, maar slopende dag.


  • 08 Februari 2015 - 14:15

    Laila:

    wat een leuk verslag, krijg zo toch beetje indruk hoe je het hebt daar, in ieder geval WARM... PFFFFF.

  • 08 Februari 2015 - 14:21

    Aafke:

    Tsjonge, wat maak je veel mee hè als je in zo'n totaal andere cultuur leeft. Geduld zul je wel leren krijgen daar. Dat werd gelijk je eerste dagen al op de proef gesteld. En wat een kanjer ben je dat je 'gewoon' alles opeet wat je voorgeschoteld krijgt...toch nog een beetje iets van mijn opvoeding terecht gekomen ;-).
    Gelukkig lees ik het verhaal van die dronken vent op het busstation nu pas. Ja, in hun ogen ben jij toch misschien een rijke blanke...
    Fijn dat het contact met de andere vrijwilligers en Bash en Sylvester zo leuk is!

    Ik hoop dat het morgen in het weeshuis allemaal lukt en dat het een fijne werkplek is voor de komende weken. Succes met je eerste dag, jou kennende maak je er wel iets van.

    Had ik al gezegd dat ik trots op je ben?

    Kus, mama!

  • 08 Februari 2015 - 23:07

    Adriënne:

    Tip van een Keniaganger: als je 's nachts niet kunt slapen een badhanddoek flink nat maken met koud water en op je lijf leggen. Zeker weten dat je in slaap valt. Maak je geen zorgen over de druppels die op je lakens of zo vallen, zijn 's morgens allemaal opgedroogd. En overdag een koud nat katoenen sjaaltje om je nek doet ook wonderen!
    Verder vind ik het dapper dat je alles probeert te eten. Maar geef wel aan als je iets echt niet lekker vindt. Dat vinden Afrikanen helemaal niet erg.
    En geduld Josien, zo mooi om dat te leren. Daar heb je je hele verdere leven iets aan. Ik tenminste wel!
    Ik volg je met plezier! Groetje, Adriënne

  • 11 Februari 2015 - 20:02

    Frank:

    Goeie verhalen Josien. Dronken kerels, muggen, pindasoep, krokodillen. sterkte met alles en ik blijf je volgen.
    groetjes,
    Frank

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Josien

Actief sinds 09 Jan. 2015
Verslag gelezen: 350
Totaal aantal bezoekers 5537

Voorgaande reizen:

30 Januari 2015 - 26 April 2015

Ghana, here I come!

Landen bezocht: