Nog 3 weken - Reisverslag uit Uitgeest, Nederland van Josien Boer - WaarBenJij.nu Nog 3 weken - Reisverslag uit Uitgeest, Nederland van Josien Boer - WaarBenJij.nu

Nog 3 weken

Door: Josien

Blijf op de hoogte en volg Josien

09 Januari 2015 | Nederland, Uitgeest

Nog 3 weken en dan is het zover, eindelijk gaat mijn reis nar Ghana beginnen. Wat begon als een spontane gedachten is toch echt werkelijkheid aan het worden.

Hoe kom ik erbij:

Het begon eigenlijk al op voorlichtingsdagen op het HBO, de buitenlandstages, dat leek mij wel wat. Toch heb ik besloten om niet meteen na mijn MBO studie een HBO studie te doen, maar ik was wel geïnteresseerd geraakt in het werken in het buitenland. Naast mijn studie heb ik altijd als bijbaantje bij de Action gewerkt. Dit bevalt mij prima, maar is niet wat ik levenslang wil doen. Ik zag een mooie uitdaging om mijn jaar tussen de twee studies te gebruiken om mijn reis naar het buitenland te maken. Maar waar? Welk land en hoelang? Ik had nog geen idee.

Hoe kom ik bij Ghana?

Eenmaal besloten dat ik hier voor wilde gaan, ben ik samen met mijn moeder en haar vriendin naar Groningen gegaan. Daar was een programma opgesteld met verschillende organisaties. Veel van deze organisaties hielden een presentatie over de stichting en wat zij deden. Er waren ook genoeg stands van veel verschillende organisaties. Ik wist wel wat ik wilde, en dat ik het liefste naar Afrika wilde. Werken in een weeshuis, kinderen zijn mijn roeping, dus dit was niet moeilijk. Zoveel keuzes en zoveel mogelijkheden om te kiezen.. Overal maar informatie meegenomen en zoveel mogelijk opgeslagen. Van organisaties die alles voor je regelen, (ja, zelfs je was wordt gedaan) tot organisaties waarbij je alles zelf maar moest uitzoeken. Door naar verschillende presentaties te luisteren en verschillende stands te bekijken was er toch een die mij het meeste aan sprak. Vrijwillig Wereldwijd. Door naar mijn ideeën en interesses te luisteren hebben zij mij op het spoor van Ghana gezet. Thuis meteen de site bekeken en ook de projecten per land en eindelijk was het duidelijk. Werken in een weeshuis in Ghana.

Hoe en wat?

Bij het verblijven van een langere periode in een ver land, komt natuurlijk een hoop kijken. Ten eerste: waar verblijf je? Mijn keus is gevallen op het verblijven in een gastgezin. Dit is naar mijn idee de beste mogelijkheid om jezelf zo veel mogelijk te verdiepen in de cultuur daar. Ik ga niet alleen heen om daar in een weeshuis te werken, maar wil ook zeker de cultuur leren kennen.
Dan komt er verder nog veel meer bij kijken. Inentingen, visum, vliegticket en noem maar op. Alle inentingen gelukkig al bijna gehad, 20 januari nog de laatste en dan zijn we zo goed als klaar met prikken. Mijn laatste hepatitis AB komt nog in juni. Visum vandaag aangevraagd, mijn eerste kennismaken met de Ghanezen. Volgende week weer terug naar Den Haag, om daar mijn visum op te halen. Vlucht is ook al geboekt. Was nog een hele opgave. Het liefste vloog ik vanaf Schiphol rechtsstreeks naar Accra toe.. Maar wat een geld kost dat zeg. Dus maar een hulplijn ingeschakeld en zo bij een mooie vlucht vanaf Brussel gekomen. 1 overstap op Madrid en dan naar Ghana toe.

Spanningen? Nee had ik totaal niet. Tot begin deze week. Iedereen vraagt of je er al zin in hebt en of je al zenuwachtig bent. Het begint nu echt tot mij door te dringen dat ik over 3 weken rond dit tijdstip al ruim 2 uur in een vliegtuig zit en bijna moet overstappen op Madrid.
Ja, de spanningen beginnen nu toch wel te komen!

  • 09 Januari 2015 - 14:52

    Liset:

    Ben benieuwd wat je ervan vindt!

  • 09 Januari 2015 - 14:54

    Tessa:

    Leuk zo'n reisdagboek!
    Spannend hoor :)

  • 09 Januari 2015 - 15:48

    Odette:

    Toppertje! Vaak en veel schrijven graag. En foto's!

  • 09 Januari 2015 - 16:11

    Aafke:

    Lieve schat, ben echt supertrots op je, dat je dit in je eentje gaat ondernemen!! Wat een stoere ben je!!
    Mooi dat je zo je 'in between tijd' kunt opvullen met je baan bij de Action (wat zullen die je gaan missen, en alle klanten!!!) om geld te verdienen.
    Want inderdaad, wat jij allemaal moet betalen is gelijk aan een wereldreis! Je reis, je paspoort, je visum, een apotheek aan pillen en prikken, je ticket, je verblijf bij het gastgezin, je bijdrage aan de organisatie...en dat om daar vrijwilligerswerk te gaan doen. Maar goed, het is een ervaring die je nooit van je leven meer gaat vergeten en waar je de rest van je leven op kunt terugkijken. Jij hebt dat toch maar even gedaan!! Je moeder is nooit zo ver gekomen (niet zo'n held...).

    Ik hoop dat je een geweldige tijd zult hebben. Je werk met de kindertjes, dat is jou inderdaad op het lijf geschreven, geen twijfel over dat jij dat heel goed zult doen en dat en de kinderen daar ontzettend veel plezier aan zullen beleven. Je bent altijd al gek geweest van kinderen, vooral als ze van die mooie, onschuldige bruine kijkers hebben!

    Ik hoop veel mooie, spannende, ontroerende, humoristische en waarschijnlijk chaotische Josienverhalen van je te lezen, fijn dat je ons zo op de hoogte gaat houden!

    Go for it girl!! <3 <3

  • 09 Januari 2015 - 16:44

    Karen:

    Hey Josien, wat gaat t aftellen opeens snel zeg! Super stoer dat je dit gaat doen.Ik ga je volgen.Succes met de laatste voorbereidingen!

  • 09 Januari 2015 - 18:09

    Karlijn:

    Super leuk Josien! Ik ben erg benieuwd hoe je het gaat vinden, en ik ga je zeker volgen! Veel plezier alvast daar :)

  • 09 Januari 2015 - 18:49

    Els En Marit Van Den Bos En Tariq Abdoulaye:

    Hoi Josien, Als collega van je moeder maar ook als ervaringsdeskundig wb Ghana wil ik je graag volgen! Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen in Ghana! Succes!

  • 10 Januari 2015 - 12:48

    Tonnie:

    Wat een mooie en spannende onderneming Josien. Ik kijk uit naar je verhalen! Geniet er van! :-)

  • 10 Januari 2015 - 17:38

    Laila:

    Zo de eerste en bijna de laatste stappen zijn genomen, het komt steeds dichterbij.
    Ben trots op je,en hoop dat je veel "levenservaring " daar op doet en mee terug neemt over 3 maanden.

  • 15 Januari 2015 - 14:42

    Adriënne:

    Hai Josien,
    Van jouw moeder kreeg ik je reislog door. Ik wens je een fantastische tijd in Ghana. Een ervaring die je nooit meer vergeet, je hele leven meeneemt. Ik hoop alleen niet dat je aangestoken wordt door hetzelfde virus als ik. Ik ben op dit moment voor het vijfde jaar op rij in Kenia.
    Ik ben heel benieuwd hoe lang je gaat, wat je meemaakt etc. Ik ga je zeker volgen!!!
    Ook al ken ik je niet, ik ben trots op je! Groetje, Adriënne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Josien

Actief sinds 09 Jan. 2015
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 5554

Voorgaande reizen:

30 Januari 2015 - 26 April 2015

Ghana, here I come!

Landen bezocht: